Olika andningstekniker

Pranayama

PÅ Tiwarikursen practicerades ju väldigt myc ket pranayama, i olika tekniker.
Vi fick också en hel del tips.
– Om man har svårt att koncentrera sig under pranayaman kan det hjälpa att fokusera på en punkt i kroppen.
Det bästa att koncentrera sig på är naveln, navelchakrat-tankarna hålls fra
– I pranayama ska mula Bandha möta Jalandhara Bandha med lätthet, man får aldrig pressa i uddiana Bandha.
– När man gör Kapalabhati spelar det ej någon roll om man börjar efter en in- eller utandning men det vanligaste är att det är efter en utandning. Det viktigaste i Kapalabhati är att sista utandningen är lång att man verkligen tömmer på den.
– Vilken form av ordning i  pranayama man gör spelar ingen roll, förutom när man man gör Chandra Bhedana, då gör man shitali efter.
– Vissa pranayama är extra bra för olika doshor. Ujjaiandningen är bra för Vatha, Kapilabhati är bra för Kapha och Shitali är bra för Pittha.
– När man stäner för en näsborre är det viktigt att man håller för uppe mot näsroten, inte på näsvingen. Man jobbar med höger tummen och ringfinger
– Man andas alltid ut dubbelt så långt på utandningen, detta gör man för att hålla andningen aktivt, nervsystemet blir långsammare och kroppen vänjer sig. När man hanterar den dubbla utandningen introducerar man Kumbhaka = Andhållning

Shitali Pranayama , kylande effekt på kroppen – Shitali= kallt
Man rullar ihop tungan så bra man kan och sticker ut den en bit, andas in genom tungan sedan andas man ut genom näsan dubbelt så långt i ujjaipranayama

Ujjai Pranayama, kallas: ” the ocean sounding breath”. När vi andas ujjai kommer ett ljud på struphuvudet som påminner om ett havsbrus.
Man andas in genom båda näsborrarna sedan andas man ut dubbelt genom vänster. Andningen ska vibrera på struphuvudet och vara väldigt djup.

Nadi Shodana eller Anuloma Viloma, brukar kallas för växelvis andning  sägs balansera andningen  – Nadi=Nerv, Shodana =Renande Rensande, – Viloma = Omvänt, motsatt
Andas in genom vänster näsborre ( ev.kumbhaka lika lång som inandning) andas ut genom höger dubbelt. Andas in genom höger (ev. kumbhaka lika lång som inandning) Andas ut genom vänster dubbelt. Detta är en runda. Upprepa tex. 20 rundor

Kapalabhati pranayama,  utrensande och uppfriskande andning – Kapala= Huvud, skallben – Bhati=Lysande, skinande
Man avslutar en vanlig utandning sedan ”fnyser” man ut utandningen aktivt kort och snabbt. Magen pumpas in kraftigt (under naveln) inandningen kommer passivt, av sig själv, upprepas tex. 30 andetag. Sista utandningen låter man bli lång så att all luft töms ut. Andas ett eller två andetag innan ny runda.

Chandra Bhedana– Chandra =måne, Bhedana =  Tränga igenom, genomslag
Andas in genom vänster näsborre. Andas ut  dubbelt jämfört med inandningen genom höger näsborre. Denna pranayama var extra bra för den som är gravid.
Om man är van och hanterar Kumbhaka ska man efter inandningen stänga för båda näsborrarna böj ner hakan mot halsen och håll jalandhara bhanda, Kumbhaka dubbelt så lång som inandningen var. Lyft upp huvudet släpp näsborrarna och andas ut dubbelt

Surya Bhedana – Surya = SOl, Bhedana = Tränga igenom, genomslag
Denna teknik är precis tvärtom från Chandra Bhedana. Man andas in genom höger näsborre.  Andas ut  dubbelt jämfört med inandningen genom vänster näsborre. Vana: Kumbhaka efter inandningen.  Lyft upp huvudet släpp näsborrarna och andas ut dubbelt

Bhastrika Pranayama, Den mest intensiva andningsövningen, värmer kroppen – Bhastrika = Bellow, rytande, vrålande, ett utstötande
Först gör man en runda med Kapilabhati sedan andas man in genom höger näsborre, Kumbhaka & Jalandharabandha, Andas ut genom vänster näsborre dubbelt så långt som inandningen. Detta är en runda. Efter Bhastrika fick vi lära oss att man alltid gör Shitali.

Namaste

11 reaktioner på ”Olika andningstekniker

  1. Tack , det här blir ett inlägg att gå tillbaka till. Jag har på jobbet försökt förklara det här med andning för mina verkligen mycket intresserade arbetskamrater. De har t.o.m bett om att få bli undervisade av mig vilket jag inte känner mig ett dugg redo för :0)

  2. Hej igen! Tack för att du skrev tillbaka så snabbt =)
    Jag har en annan fråga, hur gör du när du är sjuk som förkuld? Tränar du ändå?
    För tillfället är jag totalt täpt i näsan och huvudet är tungt.
    Mvh Emsan

  3. På ett reseprogramm såg jag att man kunde åka till indien och bo väldigt enkelt och där lära sig om yoga och även bli utbildad yogainstruktör. Har du hört någon som har gjort detta eller rekomenderar du det. Jag är väldigt sugen att få komma iväg och lära mig allt om yoga och även leva väldigt enkelt och sunt.
    Mvh Emsan

  4. Marika, det är ju angenämt att de vill att du ska visa och lära om pranayama. För min del känner jag att jag kan alldeles för lite för att instruera andra, leda kan man ju kanske göra lite i taget för nånstans måste man ju börja.
    Emsan, När jag är förkyld brukar jag göra nässköljning, en kanna i varje näsborre med saltlösning. Har jag inte feber brukar det funka. När jag andas ujjai och gör den riktigt djupt brukar näsan bli fri.
    Har jag feber brukar jag inte yoga. Vad det gäller Indienresa med utbildning är det säkert fantastiskt lärorikt. Men om jag var du skulle jag prova lite olika yogaformer och hitta ”min” innan jag valde utbildning och att åka iväg. Har ej varit i Indien men ska dit i vinter !!! Det ställe jag känner till mest är Mysore, ashtangayoga för Sharath http://www.kpjayi.org/ eller Pune, Iyengaryoga för Mr Iyengar:http://www.bksiyengar.com/default.asp

  5. Tack för toppenlunch här om dagen Anna! Och tack för ett bra inlägg, att andas är STORT!

    Nu smyger jag igång med en egen blogg. Jag är ju lite avis på er bloggemenskap 🙂 Länkar till din, hoppas det är ok!

    Vi hörs snart.

    kram

  6. Åh vad härligt! Pranayama är så fint att starta dagen med!
    Örnen och duvan undrade du över: örnen är ju en balansposition (http://4.bp.blogspot.com/_sMl_o2I0yQU/STyc3Dh1VfI/AAAAAAAAADg/FqjO4kdY78A/s320/eagle.jpg) och halva duvan är för höften (http://blogs.dootdoot.com/kari/files/2009/07/sport-yoga-pigeon-pose1.jpg). Du använder kanske bara sanskrit-namnen?

    Yogathailand verkar lärorikt och dessutom är det ju fantastisk miljö…
    Det låter kul både att assistera och ha en egen grupp! Det ska bli jättespännande att börja hålla egna pass! Man lär sig ju på ett helt annat sätt av att behöva lära ut vad det är man gör!
    Läser just nu ”Happy yoga”, vill minnas att jag läste på bloggen att du också läst den? Jag har inte kommit så långt, men jag känner att hittills är det så bra, och sant. Jag förundras nästan alltid av yoga!

  7. Anna, Ja pranayama är härligt men svårt tycker jag. Aha jag är med på vilka asana du berättade om. Jag är bekant med det engelska namnet på den, Pigeon på sanskrit heter duva kapota sanskritnamnet – kapotasana
    Örnen heter Garuda på sanskrit och då garudasana.
    Jag använder ej bara sanskritnamnen men jag försöker lära mig dem tycker det är bra att kunna både och.
    Jag har läst happyyoga, vi har den i vår bokcirkel du kan haka på där.
    bokdialog@wordpress.com
    anna

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.