Ashtanga Vinyasa

Yogan vi praktiserar heter Ashtanga Vinyasa. Grundaren av denna metod är Sri K. Pattabhi Jois som undervisade hela sitt liv. Yogan lever vidare runt om i världen med alla elever och lärare som följer hans tradition och sprider den vidare. 

Begreppet att träna enligt Mysore kommer av att han undervisade i just Mysore i Indien. Till Mysore vallfärdar yogisar för att få fördjupa sig i Ashtanga Vinyasa. Idag är det Pattabhi Jois barnbarn Sharath som är huvudtränare. Går du på en Mysoreklass tränar du i din egen takt på mattan och får assisteringar i de asana du behöver det i.

Ashtanga Vinyasa har tre huvudingredienser. Dessa är andning, kroppslås samt fokus. När vi synkroniserar dessa tre i våra rörelser skapas en rytm mellan andning och kropp, där våra sinnen lugnas. Vi stärker vår självkännedom och frigör livskraft/energi inne i kroppen.

Ashtanga vinyasa yogan har sex olika serier av rörelser som alltid utförs i samma turordning. Man går igenom dem i en speciell ordning för att rörelserna ska förstås och du så småningom komma till ett djupare plan.

Den första serien kallas Yoga chikitsa som betyder yoga terapi – utförd dagligen.
Den är till för att rena kroppen och ge den balans.
För de flesta av oss är den första serien fullt tillräcklig och vi går aldrig längre.
Du hittar hela serien här.
Den sista serien är det nog bara Pattaabhi Jois brorson Sharath som utövar.
Yoga Chikitsa alstrar värme i kroppen som renar, stimulerar, stärker och öppnar upp stelheter.
Alla positioner följer en viss ordning. I traditionell Ashtanga Mysore stil så ger och lär läraren nästa position när eleven är redo, i individuell takt, och detta kan vara vid annan tidpunkt än vad man själv tycker. Man har aldrig bråttom och man ska inte att jämföra sin yogautövning med andras – vi har alla olika kroppar med olika förutsättningar.Hur snabbt det går är alltså inte det viktiga, utan med vilken fokus, närvaro och kraft man övar.

”Tänk om det bara fanns solhälsningarna tänk så fokuserade och perfekta de skulle vara!”